تماس با من

فیزتک

فیزیک و تکنولوژی

ابراهیم پهلوان ۱۰ فروردين ۸۴ ، ۲۱:۳۳ ۰ نظر بازديد: ۱۵
همراه با سازندگان اولین ماشینهای مدرن پزشکی، سازندگان اولیة اشعة ایکس  اَشکال و شیوه های منحصربفرد تبلیغاتی را شناختند. کار « واسطه گری » اشعة ایکس  یا فرستادن فروشندة سیار به بیمارستانها و ادارات همراه با اسناد تجهیزات جدید با اینکه موفقیتی سریع را در بر نداشت ولی بایستی شروع می شد. شرکتها بدنبال راههای جدیدی برای جلب توجه مخاطبان به محصولاتشان بودند، در همان حال رادیولوژیستها نیز به این فرض رسیدند که بایستی مهارتهایشان را با تبلیغات به اطلاع عموم مردم برسانند. کاتالوگها و مجلات تبلیغاتی محصولات مربوط به جراحی و داروسازی در ربع آخر قرن نوزدهم مشترک بودند. پست دسترسی پزشکان شهرهای کوچک و نقاط دور افتاده را به آخرین و پیشرفته ترین وسایل پزشکی ممکن ساخت. شرکتهای زیادی در 1896 ژنراتورها و لامپهای اشعة ایکس  را در کاتالوگهایشان آوردند، ولی در سال بعد (1897) منحصراً تولیدات اشعة ایکس  را در جزوات تبلیغاتی خود آوردند. دیگر سازندگان به دنبال ارایة محصولاتشان در نمایشگاههای بین المللی بود. مدالهای در نظر گرفته شده برای ابتکار عمل و طراحی خوب در این زمینه به طور مبتکرانه ای در آگهی های مجلات و ژورنالها گنجانده می شد. در سال 1902، سازندگان  اشعة ایکس  با طرح ایدة آوردن و نمایش سری کامل وسایل واقعی اشعة ایکس  به غرفه هایی در جلسات انجمن اشعة رونتگن امریکا، به موفقیت رسیدند. عقیدة‌ رایج دربارة تجارت مدرن پزشکی نشاندهندة اصولش در اولین تلاشها برای نمایش تکنیکها و تجهیزات اشعة ایکس  در نشست ها و جلسات رادیولوژی بود. هیچگونه سختگیری در برابر استفاده از تشعشع یونیزه کننده در طول نمایش نبود، و فروشنده ها اغلب بیشتر از « میزان مجاز ( دوز‌ ) تابشِ » تجویز شده در اتاق می ماندند. در مدت آن سالها با وجود خیلی از مشکلات چه در نمایشگاهها، چه در خطای ناشی از انسان، چه در میان کاتالوگها، و یا بوسیلة خیلی از منابع آبکی در دیگر تبلیغات، اشعة ایکس  به روشنی باقی ماند. 3-32) المر ویلیانگ[1]، یک سازندة‌ وسایل الکتریکی، یک خط در عنوان صفحه اش و چندین صفحه به کاتالوگهایش اضافه کرد تا یک سازندة اشعة ایکس  شود. در اینجا نسخة چهارم کاتالوگ او را مشاهده می کنید که در آن علاوه بر تجهیزات الکتریکی لوله های رادیولوژیکی و قطعات کمکی آن تبلیغ شده بودند. 3-33) شرکتها اجناس را به سرعت از کاتالوگهایشان به مجلات تبلیغاتی اولیه انتقال میدادند. طرحهای موجود در این آگهی ابتدا در کاتالوگ قبل از خود آورده شده بودند. 3-34) این تصویر کاتالوگ فریدلندر در سال 1901 را نشان می دهد که در آن در بیشتر از صد صفحه از وسایل اشعة ایکس  و لوازم مربوطه ارائه داده شده بود. بیشتر شاغلین از روی ترسیمات و آموزشهای جزء به جزء کاتالوگها برای تولید « اشعه های جدید شگفت انگیز » الگو گرفتند. 3-35) شیدل اند کو. این نمایشگاه عکس رادیوگرافی، مدارات . وسایل ( کار! ) اشعة ایکس  را در همایشی که در سال 1902 در هتل انجمن اشعة رونتگن امریکا واقع در شیکاگو برپا کرد. بیشتر از چهل کمپانی درخواستهای خود را به انجمن برای نشستی که در سال 1903 داشت، ارائه کردند. شروع یک روند در تجارت پزشکی نشاندهندة انتشار آن در دیگر زمینه ها است. 3-36) برخی مجلات اولیه، مانند عصر اشعة ایکس  و برق درمانی امریکا، توسط سازندگانی که مطمئن بودند همة عکسهای بالینی کیفیت تجهیزاتشان را نمایان می کند، چاپ و کنترل می شد. 3-37) اگر چه بسیاری از پزشکان احساس می کردند که تبلیغ کاری غیر حرفه ای است، دیگران بین مهارت پزشکی و تبلیغ خدمات رادیولوژیکی ارتباط برقرار کردند. دکتر امیل گراب[2] اهل شیکاگو این کارتهای تجاری نوظهور را در اوایل دهة 1900 توزیع کرد. عینکهای چشمی سلولوئید می توانستند در دیدن استخوانهای زنان دورة ملکه ویکتوریا، با استفاده از نشانی گراب بطور معکوس استفاده شوند.3-38 و 39) بارها برای اشعة ایکس  به آگهی های کاملاً نامربوط در حرفه های پزشکی استناد می شد؛ « نیازی به تبلیغ برای اشعة ایکس  نیست » تبلیغی معادل با « واضح مثل روز » بود.3-40 و 41) بیشتر کمپانیها مدالهایی را که در عرصه ملی و نمایشگاه های بین المللی کسب کرده بودند آگاهی می کردند. [1] Elmer G. Willyoung [2] Dr. Emil Grubbe

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ما را از نظرات خود مطلع نماييدتماس با ما