فیزتک آموزگار هستم. از آنجا که پروژه کارشناسی بنده حول ترجمه مقالاتی درباره ظهور اشعه ایکس و کاربردهای آن بود، این صفحه را ابتدا تحت عنوان اشعه ایکس در فروردین 1384 راه اندازی کردم. بعدها بخاطر نشر مطالب متفاوت و گوناگون به فیزتِـــک تغییر نام دادم. فیزتک از سرکلمه های فیزیک و تکنولوژی ساخته شده است. tag:http://xray.mihanblog.com 2020-10-30T11:14:36+01:00 mihanblog.com رفع مشکل نصب نشدن ویندوز ده در هارد دیسک های MBR 2020-10-20T19:15:07+01:00 2020-10-20T19:15:07+01:00 tag:http://xray.mihanblog.com/post/270 پهلوان اگر در هنگام نصب ویندوز 10 به این پیغام بر می خوریدWindows cannot be installed to Disk # Partition #. (Show details)و با کلیک بر روی آن این پیغام ظاهر می شودWindows cannot be installed to this disk. The selected disk has an MBR partition table. On EFI systems, Windows can only be installed to GPT disks.به راحتی با برنامه روفوس یک Bootable USB از سی دی ویندوز یا فایل ISO آن ایجاد کنید و به راحتی ویندوز را نصب کنید. اگر در هنگام نصب ویندوز 10 به این پیغام بر می خورید

Windows cannot be installed to Disk # Partition #. (Show details)


و با کلیک بر روی آن این پیغام ظاهر می شود

Windows cannot be installed to this disk. The selected disk has an MBR
partition table. On EFI systems, Windows can only be installed to GPT disks.


به راحتی با برنامه روفوس یک Bootable USB از سی دی ویندوز یا فایل ISO آن ایجاد کنید و به راحتی ویندوز را نصب کنید.

How to use Rufus to install Windows 10

]]>
معرفی Scrcpy - نمایش و کنترل صفحه موبایل از طریق کامپیوتر 2020-10-11T15:59:55+01:00 2020-10-11T15:59:55+01:00 tag:http://xray.mihanblog.com/post/269 پهلوان به وسیله ابزار اسکرین کپی میتونید از طریق USB (یا TCP/IP ) موبایلتون رو به کامپیوتر متصل کنید و این امکان رو به شما میده که هم صفحه موبایلتون رو روی کامپیوتر ببینید هم کنترل کنیدش.نصب Scrcpy:

به وسیله ابزار اسکرین کپی میتونید از طریق USB (یا TCP/IP ) موبایلتون رو به کامپیوتر متصل کنید و این امکان رو به شما میده که هم صفحه موبایلتون رو روی کامپیوتر ببینید هم کنترل کنیدش.

نصب Scrcpy:

]]>
جلسه چهارم Word: کار با شکل ها و صفحه آرایی 2020-08-21T23:30:00+01:00 2020-08-21T23:30:00+01:00 tag:http://xray.mihanblog.com/post/268 پهلوان .h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;} .h_iframe-aparat_embed_frame .ratio {display:block;width:100%;height:auto;} .h_iframe-aparat_embed_frame iframe {position:absolute;top:0;left:0;width:100%; height:100%;}
]]>
جلسه سوم Word: کار با جدول 2020-08-21T22:30:00+01:00 2020-08-21T22:30:00+01:00 tag:http://xray.mihanblog.com/post/267 پهلوان گاهی اوقات ما نیاز داریم تا اطلاعات متنی خود را به صورت مرتّب و دسته بندی شده نمایش دهیم. برای این کار میتوانیم از جدول کمک بگیریم. .h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;} .h_iframe-aparat_embed_frame .ratio {display:block;width:100%;height:auto;} .h_iframe-aparat_embed_frame iframe {position:absolute;top:0;left:0;width:100%; height:100%;} گاهی اوقات ما نیاز داریم تا اطلاعات متنی خود را به صورت مرتّب و دسته بندی شده نمایش دهیم. برای این کار میتوانیم از جدول کمک بگیریم.




]]>
جلسه دوم Word: ویرایش متن 2020-08-21T21:30:00+01:00 2020-08-21T21:30:00+01:00 tag:http://xray.mihanblog.com/post/266 پهلوان .h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;} .h_iframe-aparat_embed_frame .ratio {display:block;width:100%;height:auto;} .h_iframe-aparat_embed_frame iframe {position:absolute;top:0;left:0;width:100%; height:100%;}
]]>
جلسه اول Word: کار با قلم 2020-08-21T20:30:00+01:00 2020-08-21T20:30:00+01:00 tag:http://xray.mihanblog.com/post/265 پهلوان  .h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;} .h_iframe-aparat_embed_frame .ratio {display:block;width:100%;height:auto;} .h_iframe-aparat_embed_frame iframe {position:absolute;top:0;left:0;width:100%; height:100%;}
]]>
جلسه چهارم تایپ: تایپ اعداد و علامت ها 2020-01-28T08:37:09+01:00 2020-01-28T08:37:09+01:00 tag:http://xray.mihanblog.com/post/264 پهلوان .h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;} .h_iframe-aparat_embed_frame .ratio {display:block;width:100%;height:auto;} .h_iframe-aparat_embed_frame iframe {position:absolute;top:0;left:0;width:100%; height:100%;}
]]>
جلسه سوم تایپ: کار با سه ردیف حروف صفحه کلید 2020-01-28T08:23:07+01:00 2020-01-28T08:23:07+01:00 tag:http://xray.mihanblog.com/post/263 پهلوان ]]> جلسه دوم تایپ: کار با ردیف میانی و ردیف پایین صفحه کلید 2020-01-27T20:23:07+01:00 2020-01-27T20:23:07+01:00 tag:http://xray.mihanblog.com/post/262 پهلوان .h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;} .h_iframe-aparat_embed_frame .ratio {display:block;width:100%;height:auto;} .h_iframe-aparat_embed_frame iframe {position:absolute;top:0;left:0;width:100%; height:100%;}
]]>
جلسه اول تایپ: آشنایی با صفحه کلید و کار با کلیدهای پایگاه 2020-01-27T07:30:43+01:00 2020-01-27T07:30:43+01:00 tag:http://xray.mihanblog.com/post/261 پهلوان .h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;} .h_iframe-aparat_embed_frame .ratio {display:block;width:100%;height:auto;} .h_iframe-aparat_embed_frame iframe {position:absolute;top:0;left:0;width:100%; height:100%;}
]]>
طرح جابر | لینک های مفید 2019-11-22T14:28:23+01:00 2019-11-22T14:28:23+01:00 tag:http://xray.mihanblog.com/post/95 پهلوان دهمین دوره جشنواره جابر بن حیان (سال تحصیلی 99-98)جشنواره جابربن حیان و فرصت‌های متنوع یادگیریعنوان جشنواره در سال تحصیلی 99-98 از پروژه‌های علمی دانش‌آموزان (جشنواره جابربن حیان) به "جشنواره جابربن حیان و فرصت‌های متنوع یادگیری" تغییر پیدا کرده است.این برنامه در دو بخش دانش‌آموزی و معلمان و با توجه به تمام ساحت‌های سند تحول شامل (تعلیم‌وتربیت اعتقادی عبادی و اخلاقی، اجتماعی و سیاسی، زیستی و بدنی، زیباشناختی و هنری، اقتصادی و حرفه‌ای، علمی و فناورانه) علاوه بر حیطه‌های دهمین دوره جشنواره جابر بن حیان (سال تحصیلی 99-98)
جشنواره جابربن حیان و فرصت‌های متنوع یادگیری

عنوان جشنواره در سال تحصیلی 99-98 از پروژه‌های علمی دانش‌آموزان (جشنواره جابربن حیان) به "جشنواره جابربن حیان و فرصت‌های متنوع یادگیری" تغییر پیدا کرده است.

این برنامه در دو بخش دانش‌آموزی و معلمان و با توجه به تمام ساحت‌های سند تحول شامل (تعلیم‌وتربیت اعتقادی عبادی و اخلاقی، اجتماعی و سیاسی، زیستی و بدنی، زیباشناختی و هنری، اقتصادی و حرفه‌ای، علمی و فناورانه) علاوه بر حیطه‌های شیوه نامه قبلی برگزار خواهد شد.

در سطح دانش‌آموزی تمام فعالیت‌های فکری و دست‌سازه‌های دانش‌آموزان ابتدایی بدون محدودیت و قالب خاصی تولید و در نمایشگاه‌های مدرسه‌ای به نمایش در خواهد آمد. این آثار در نمایشگاه منطقه‌ای نیز ارائه شده و نمونه یا تمامی آثار منتخب مناطق در نمایشگاه استانی در معرض دید دانش‌آموزان، معلمان، مدیران، مسوولان و ... قرار خواهد گرفت.

در سال‌های گذشته این جشنواره معطوف به ارائه پروژه‌های علمی در زمینه (طبقه‌بندی، نمایش علمی، آزمایش، طراحی و ساخت) بوده و فقط نمونه‌های بهتر انتخاب و در نمایشگاه ارائه می‌شد، اما در سال تحصیلی 99-98 علاوه بر موارد ذکر شده قبلی، دانش‌آموزان می‌توانند بدون هیچ محدودیتی توانمندی‌ها و کار‌های اصیل خود (تمامی فعالیت‌ها، مهارت‌ها، دست‌سازه‌ها که محصول فکر و اندیشه و کار و تلاش و کوشش دانش‌آموز بوده که می‌تواند در تولید آن از راهنمایی معلم و اولیا نیز استفاده کند) را در سایر ساحت‌ها مانند تولیدات عید و داستان، تکالیف مهارت‌محور، بازی‌های خلاقانه و ... در نمایشگاه مدرسه‌ای عرضه کنند.

در نحوه اجرایی برنامه هیچگونه داوری و ارزیابی کمی از آثار دانش‌آموزان انجام نشده و برای تمام دانش‌آموزان شرکت‌کننده بازخورد توصیفی ارائه شده و از آنان به نحو شایسته قدردانی خواهد شد.

توجه به ایفای نقش‌های معلم به عنوان راهنما، دانش‌آموز عامل اصلی انجام فعالیت و اولیا به عنوان حامی و یاری‌رسان در انجام فرایند حائز اهمیت بوده و این جشنواره محل بروز و ظهور خلاقیت‌ها، توانمندی و یادگیری و توسعه مهارت‌های دانش‌آموزان ابتدایی خواهد بود.

در این اطلاعیه تاکید شده است تلاش شود با ارائه آموزش‌های لازم در مورد نقش‌های اشاره شده زمینه دخالت و انجام فعالیت‌ها توسط اولیا به حداقل ممکن و لازم رسانده شود.

گنجاندن و تلفیق فعالیت‌هایی چون (تکالیف مهارت‌محور، عید و داستان، بازی و یادگیری و...) در فعالیت‌های جشنواره جابر و فرصت‌های یادگیری که در ارتقای شایستگی دانش‌آموزان موثر می‌باشد، مورد تاکید است.

راهنمای والدینسه گام اصلی پژوهش
موضوعات پیشنهادی جشنواره علمی جابر بن حیان
جمع آوری، طرح جابر، تابلو
تحقیق، طرح جابر، تابلو
مدل، طرح جابر، تابلو
نمایش علمی، طرح جابر، تابلو
طراحی و ساخت، طرح جابر، گزارش کتبی
آزمایش، طرح جابر، گزارش کتبی
سوالات داوری و دفاعیه پروژه آزمایش
سوالات داوری و دفاعیه طراحی و ساخت
سوالات داوری و دفاعیه مدل، نمایش و تحقیق
دفتر کارنما


#نقش_ها


دفتر کارنما: دفتر یادداشت دستنویس دانش آموز

#انتخاب پروژه با توجه به علاقه و امکانات  توسط دانش آموز

#انجام پروژه توسط دانش آموز

تکمیل #تابلو نمایش دانش آموز البته با کمک اولیا و نظارت معلم

نقش #معلم: راهنما و تسهیل گر

نقش #اولیا: پشتیبان و مهیا کردن وسایل و فراهم نمودن مقدمات مشاهده یا جمع آوری اطلاعات

قرار است دانش آموزان مهارت دانشمند شدن بیاموزند✅
نه صرفا با یک کار آماده فقط شرکت کننده باشند⛔️
]]>
ترسیم سه نما 2019-11-21T20:33:00+01:00 2019-11-21T20:33:00+01:00 tag:http://xray.mihanblog.com/post/260 پهلوان کار و فن آوری ششم دبستان / پودمان رسّامی و ساخت ماکت / جلسه سوم: ترسیم سه نما.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;} .h_iframe-aparat_embed_frame .ratio {display:block;width:100%;height:auto;} .h_iframe-aparat_embed_frame iframe {position:absolute;top:0;left:0;width:100%; height:100%;} دانلود فایل تکالیف



دانلود فایل تکالیف

تکلیف

]]>
کار و فن آوری ششم - ویرایش و چاپ تصویر 2019-11-02T19:22:51+01:00 2019-11-02T19:22:51+01:00 tag:http://xray.mihanblog.com/post/247 پهلوان ما می توانیم با استفاده از برنامه ی نقّاشی، در تصاویر خود تغییراتی ایجاد کنیم. مثلاً آنها را از نظر اندازه یا جهت تغییر دهیم و در انتهای کار، آنها را با استفاده از چاپگر، چاپ کنیم.فیلم زیر را مشاهده کنید و سپس فعّالیت کلاسی را انجام دهید:درس 3/ جلسه ی دوم/ ویرایش و چاپ تصویر.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;} .h_iframe-aparat_embed_frame .ratio {display:block;width:100%;height:auto;} .h_iframe-aparat_embed_frame iframe {position:absolute;top:0;left:0;widt ما می توانیم با استفاده از برنامه ی نقّاشی، در تصاویر خود تغییراتی ایجاد کنیم. مثلاً آنها را از نظر اندازه یا جهت تغییر دهیم و در انتهای کار، آنها را با استفاده از چاپگر، چاپ کنیم.
فیلم زیر را مشاهده کنید و سپس فعّالیت کلاسی را انجام دهید:

درس 3/ جلسه ی دوم/ ویرایش و چاپ تصویر


]]>
کار و فن آوری ششم - ترسیم و رنگ آمیزی 2019-09-26T20:30:03+01:00 2019-09-26T20:30:03+01:00 tag:http://xray.mihanblog.com/post/243 پهلوان برای آشنایی بیشتر با برنامه ی نقّاشی و کار با آن، فیلم زیر را مشاهده کنید و سپس فعّالیت های کلاسی را انجام دهید:.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;} .h_iframe-aparat_embed_frame .ratio {display:block;width:100%;height:auto;} .h_iframe-aparat_embed_frame iframe {position:absolute;top:0;left:0;width:100%; height:100%;} برنامه ی نقّاشی را اجرا کنید و مراحل زیر را انجام دهید:ج: Start > Paint1 اندازه های صفحه ی نقّاشی را به صورت رو به رو تغییر دهید. افقی: 800 پی برای آشنایی بیشتر با برنامه ی نقّاشی و کار با آن، فیلم زیر را مشاهده کنید و سپس فعّالیت های کلاسی را انجام دهید:




برنامه ی نقّاشی را اجرا کنید و مراحل زیر را انجام دهید:

ج: Start > Paint

1 اندازه های صفحه ی نقّاشی را به صورت رو به رو تغییر دهید. افقی: 800 پیکسل، عمودی: 600 پیکسل

منوی File گزینه Properties

2 با استفاده از شکل ها و ابزارهای برنامه، یک نقّاشی با یکی از موضوعات زیر بکشید و به کلاس بیاورید
درختکاری -  نیکوکاری - کتاب خوانی - ورزش - سلامتی - محیط زیست - جشن دهه ی فجر - انتخابات نمازجمعه
3ــ در گوشه ای از تصویر نام خود را تایپ کنید.  
4- نقاشی را رنگ آمیزی کنید.
5. نقاشی را در پوشه کار و فن آوری ذخیره کنید.

-----------------------------------------------

http://file.mihanblog.com//public/user_data/user_files/475/1424969/fannavar_6/HomworkIcon.png

1. یکی از پرونده ها را زیر را به دلخواه، انتخاب نمایید و آن را در برنامه ی نقّاشی، باز کنید. با استفاده از مطالبی که در این جلسه یاد گرفتید، آن را رنگ آمیزی کنید.
2 با استفاده از ابزارهای برنامه ی نقّاشی، در تصویر، تغییراتی ایجاد کنید.
3 پرونده را ذخیره ی مجدد کنید (Save As). دقت کنید که پسوند فایل را روی PNG قرار دهید.


]]>
کار و فن آوری ششم - فعالیت کلاسی - ص 13 و 14 2019-09-25T20:30:02+01:00 2019-09-25T20:30:02+01:00 tag:http://xray.mihanblog.com/post/242 پهلوان پرونده و پوشهاطّلاعات درون رایانه، معمولا در پرونده قرار دارند. برای مرتبّ کردن و دسته بندی پرونده ها از پوشهاستفاده می شود. فیلم زیر نشان می دهد که چگونه با پرونده ها و پوشه ها کار کنیم:.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;} .h_iframe-aparat_embed_frame .ratio {display:block;width:100%;height:auto;} .h_iframe-aparat_embed_frame iframe {position:absolute;top:0;left:0;width:100%; height:100%;} الف) در پوشه ی اسناد، یک پوشه با نام پاییز ایجاد کنید و مراحل زیر را انجام دهید:ج: & پرونده و پوشه
اطّلاعات درون رایانه، معمولا در پرونده قرار دارند. برای مرتبّ کردن و دسته بندی پرونده ها از پوشهاستفاده می شود. فیلم زیر نشان می دهد که چگونه با پرونده ها و پوشه ها کار کنیم:



الف) در پوشه ی اسناد، یک پوشه با نام پاییز ایجاد کنید و مراحل زیر را انجام دهید:
ج:
 راست کلیک روی یک جای خالی و انتخاب New و سپس Folder

 پوشه اسناد (Documents): محلی برای ذخیره فایل های متنی یا پروژه های نرم افزاری
 توجه: بهتر است پوشه اسناد خود را از درایو C به دیگر درایوها انتقال دهیم.

١ یک پرونده ی متنی در پوشه ی «پاییز » ایجاد کنید و نام آن را به دلخواه انتخاب کنید.

ج: راست کلیک روی یک جای خالی و انتخاب New و سپس Text Document
نکته: برای نوشتن متن فارسی، در هنگام ذخیره از Encoding مناسب یعنی UTF-8 استفاده کنید

2 پرونده ی متنی را در میز کار رایانه کپی کنید.
ج:
مبداء:  راست کلیک روی پرونده متنی و انتخاب Copy
مقصد:  راست کلیک روی دسکتاپ و انتخاب Paste

3 پرونده ی متنی درون پوشه پاییز را حذف کنید.
راست کلیک روی فایل مورد نظر و انتخاب Delete
 نکته: حذف پرونده باعث انتقال آن به Recycle Bin (سطل بازیافت) می شود.

4  پرونده ی متنی حذف شده را به مکان قبلی برگردانید.
باز کرن سطل بازیافت و راست کلیک روی فایل و انتخاب Restore (بازیابی)

]]>